? ? ? ?
?

??

??Internetkonst ?r inte den nyhet man kanske f?rst tror; det ?r bara det att alla pl?tsligt tycks ?gna sig ?t den just nu. Internetkonstn?ren Jon Thomson ser hur den snabba tillv?xten leder till besynnerliga v?ndor.

??Artikeln ?r ?versatt fr?n engelska och publicerad med tillst?nd fr?n eyestorm.com.

?

?

?

?



??Nittiotalet kommer utan tvekan betecknas som det decennium d? internetkonsten f?ddes, och eftersom det sker p? bekostnad av tidigare er?vringar, kan det vara v?rt att ha i ?tanke att somliga av dagens konstn?rer faktiskt utforskade de elektroniska n?tverken redan innan browserversion 1.0 fanns. Nyhetslistor och BBS:er (Bulletin Board Systems) - som t.ex. alt.artcom, eller Ruud Janssens Amsterdam-baserade Mail-Art BBS - var aktiva under ?ttiotalets senare h?lft, medan ?nnu tidigare pionj?rer p? telematik och satellitkommunikation kan sp?ras tillbaka till konstn?rer som Roy Ascott eller t.o.m. Nam June Paik. ?nd? ?r (var) det nittiotalet som blev vittne till den globala n?tverksexplosionen, och det var nittiotalet som fick bevittna en massiv tillv?xt av konstn?rer som anv?nde och utforskade internets elektroniska utrymmen.

??Men efter tio ?r av intensiv aktivitet b?rjar nyhetens behag f?rsvinna och internetkonsten ?r p? v?g att mogna. Vissa n?tkonstn?rer beskrivs nu som "etablerade", samtidigt som vissa institutioner och museum till sist b?rjar ta mediat p? allvar. D? utst?llningssucc?en "net conditions" p? ZMK i Tyskland b?rjar sjunga p? sista versen ?ppnar Walker Arts Center i Minneapolis Art Entertainment Network som en del av sin utst?llning "Let?s Entertain!". ?ven Whitney Museum of Modern Art planerar att inhysa internet-baserad konst under sin n?sta amerikanska konstbiennal, och inom n?got ?r riskerar de curator?vervakade webb-utrymmena ha utvecklats till en veritabel virtuell epidemi. Samtidigt som internetkonst-fenomenet sugs in i en f?rh?llandevis ljummen mittf?ra b?rjar vi ocks? se tecken p? de ounvikliga v?ndorna: internetkonsten (liksom internet i sig sj?lv) ?r inte l?ngre ett barn; det h?ller p? att bli vuxet.

??Som en uppf?ljare till Alexei Shulgins FuckU/Fuckme och dennes leksakscybersexsida fufme.com presenterades nyligen (p? easylife.org) ett enkelt nyhetsforum, kallat Inspiration. I detta fastsl?r Sulgin, "Jag ?r tr?tt p? allting. I desperat behov av inspiration", och inbjuder till kommentarer och f?rslag fr?n sajtens bes?kare. Alla f?rslag publiceras p? sajten och konstituerar verkets hela inneh?ll. Utan h?nsyn till om detta ?r en ironisk gest eller inte, utg?r Inspiration ett t?mligen sl?tt f?rs?k fr?n Shulgins sida att propagera f?r den egna personkulten, och f?ljaktligen h?ja sin status som n?tkonstn?r.

??Detta har ocks? varit drivkraften bakom den italienska konstn?rsgruppen 0100101110101101.org. Under det senaste ?ret har 0100101110101101.org gjort det till sin uppgift att klona redan existerande konstsajter (mest p?fallande www.hell.com), och ladda upp dessa kopior till sin egen dom?n. Varje kloningsakt f?ljs av en st?rtflod av sj?lvpublicerande epost och nyhetsgruppsmeddelanden som annonserar den senaste st?lden i en imponerande jakt p? d?ligt renomm?. I texterna har man beskrivit sin aktivitet som ett f?rs?k att erodera det individuella f?rfattar- och konstn?rsskapet genom att g?ra etablerade konstsajter mindre g?ngbara p? konstmarknaden. Ett enkelt och ganska gott budskap, men som genom den st?ndiga upprepningen har f?rvandlat 0100101110101101.org: s viktiga anfall till en lektion i marknadsekonomi, d?r varje ny sajtkopiering snarast fungerar som en slags f?rt?ckt reklam f?r s?v?l g?rningsman som dess offer.

??Den amerikanska konstn?ren Amy Alexander tog upp tr?den p? juldagen, i ett f?rs?k att vinna billiga po?nger, genom att ladda upp och skapa ett duplikat av 0100101110101101.org:s duplikat p? www.plagiarist.org. Vilket fick 0100101110101101.org att l?gga in l?nkar till Alexanders sajt, som i sin tur inspirerade Alexander att uppdatera sin plagiarist.org s? att den nu inneh?ller n?gon annans klon av hennes egen.

???ven om ett s?dant onanistiskt beteende kan k?nnas ganska sn?vt och sj?lvrefererande s?tter det fingret p? den faktiska nervositet som m?nga konstn?rer idag k?nner n?r man framtiden an? Hur ska konstn?rerna effektivt kunna t?vla med Time Warner/AOL n?r e-kommersens barnsjukdommar ?r f?rbi? I en tid d? d? de multinationella krafterna f?rs?ker utveckla en kommersiellt sluten n?tverksmilj? fr?gar man sig vad som ska h?nda med internetkonsten, om den ?r d?md till att tassa runt i ett elektroniskt bakvatten med l?ga bes?karsiffror, eller st? och tugga p? en dammig sk?rm i h?rnet av n?got museums-caf??

Jon Thomson

? eyestorm.com

?vers?ttning Fredrik Sandberg

?

L?NKAR

Ruud Janssen's Mail-Art BBS

Alexei Shulgin, p? easylife.org

och fufme.com

0100101110101101.org

Amy Alexander, p? plagarist.org

?

?
?
?