? | ? | ? | ? | ? |
??Redaktionen p? Kraus99 kan bel?tet presentera ?nnu en av v?r tids mest sp?nnande och egensinniga fotografer - (tjecken Jan Saudek medverkade ju i det f?rra numret) - den italienskf?dda kanadensiskan Floria Sigismondi. Hon ?r m?jligen fortfarande fr?mst k?nd som regiss?r av uppsev?ckande rockvideor f?r Marilyn Manson, David Bowie och m?nga andra, men det ?r ?nd? inom fotokonsten som hon uppn?tt starkast resultat. |
||
? |
?? ??Hennes bilder ?r st?tande och samtidigt f?rf?riskt lockande. De verkar ha tillkommit genom mardr?msliknande syner, hallucinatoriska fantasier, visioner som skr?mmer - men som man tvunget ?terkommer till. ? ??? ? ??M?nga av m?nniskorna framf?r hennes kamera ?r - eller blir - freaks, de vanst?llda och de missbildade. De som vanligen inte syns, eftersom vi alltid v?ljer att titta bort, m?ter nu ist?llet v?r blick (eller ignorerar den kyligt) med den absoluta vissheten att vi inte l?ngre kan titta bort - ?ven om vi skulle vilja. Sigismondi sk?nker deras utanf?rskap en esteticerad upph?jdhet och en om?ttligt romantisk pr?gel, och hennes motiv v?ltrar sig i det bekr?ftande erk?nnandet som v?r blick inneb?r. De beh?ver bli sedda, f?r att ?verhuvudtaget finnas till. ? ???? ??? ? ??Sigismondis fotografier har en imponerande teknisk kvalitet De uppvisar, undantagsl?st, en sofistikerad komposition och balanserade, v?lavv?gda f?rgskalor. Den lediga spontanitet som ibland antyds ?r definitivt illusorisk, d? varje aspekt, praktiska och estetiska, har blivit beaktad och utarbetad i detalj. Inga ofullst?ndigheter och inga tillf?lligheter har till?tits p?verka det slutgiltiga resultatet. Det teatrala inslaget i Sigismondis konst ?r uppenbart i de yvigt dramatiska gesterna, men det ?terfinns ?ven i en l?ngtan efter en enhetlig totalitet, den kontrollerade helheten i den kompletta f?rest?llningen - som inkluderar formgivning, mode, design och olika skulpturala element. ??Det r?der aldrig n?gon tvekan om att drivkraften, det slutgiltiga m?let, f?r hennes arbete alltid ?r sk?nheten. Bilderna efterstr?var egentligen en enda sak: det fullst?ndigt vackra - som sj?lvklart har ett v?rde i sig. Det vackra framh?rdar - trots allt, och p? egna villkor - i en omgivning pr?glad av f?rruttnelse och f?rfall, av den f?rh?rskande fulheten. Kanske kan den ?nd? sk?nka oss en k?nsla av frig?relse, av f?rl?sning... ? Text ? Johan Fingal ? ? Fler bilder av Sigismondi i galleriet >> L ? N K A R ? |
? |
? | ||
? | ||
? | ||